W minioną niedzielę w Domu Kultury w Bliżynie odbyły się warsztaty fotograficzne, w ramach tegorocznego cyklu plenerów-warsztatów „Fotografia w starych technikach”. Zajęcia warsztatowe dotyczyły zapoznania się z jedną ze szlachetnych technik fotografii rękodzielniczej jaką jest „guma”. Warsztaty prowadził konecki artysta fotografik Wiesław Turno autor wielu prac wykonanych w technice gumy, które prezentował na 32 wystawach indywidualnych i ponad 100 wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą.

Podczas niedzielnych zajęć uczestnicy zaznajomili się z warsztatem artysty wykonującego zdjęcia w technice gumy. Poznali narzędzia, preparaty, rodzaje papieru potrzebne są do jej wykonania oraz proces powstawania obrazu-zdjęcia. W związku z tym, iż guma jest techniką rekodzielniczą i autor samodzielnie przygotowuje zarówno światłoczuły roztwór gumy arabskiej, dwuchromianu potasu oraz pigmentu jak i nakłada je na papier, naświetla i wydobywa obraz poprzez wypłukiwanie wodą – tak też każdy uczestnik wykonał samodzielnie wszystkie te etapy tworzenia gumy, aż do momentu powstania jego indywidualnej pracy.

Warto podkreślić, że autor podczas całego procesu tworzenia ma możliwość ingerencji w powstawanie obrazu. Warstwy światłoczułe można nakładać wielokrotnie, co umożliwia, „malowanie” kolorami, a także tworzyć swoisty nastrój zdjęcia, przez co prace te są niepowtarzalne.

Wiesław Turno omawiając technikę gumy, podkreślił, iż jest to technika dla cierpliwych, ale fotografia wykonana właśnie tym sposobem przetrwa 700 lat.

Mimo tego, iż guma jest techniką bardzo pracochłonną uczestnicy warsztatów stwierdzili, że będzie ona kolejną formą ich twórczej pracy z fotografią.  

Niedzielne zajęcia warsztatowe uzupełnione zostały także pokazem licznych prac Wiesława Turno wykonanych właśnie techniką gumy oraz prezentacją filmu o Henryku Rogozińskim niezwykłym polskim artyście, który tworząc obrazy fotograficzne, eksperymentował w swoich pracach używając „szlachetnej techniki gumy”.

Organizatorami cyklu warsztatów są Stowarzyszenie RDEST, grupa fotograficzna Co-Arto oraz Powiat Skarżyski.

Guma - jedna ze szlachetnych technik fotograficznych opartych na wykorzystaniu światłoczułości i garbujących właściwości chromianów, a także innych związków światłoczułych, ale też tradycyjnej fotografii, jako materiału wyjściowego. Guma opiera się na zmniejszeniu rozpuszczalności gumy arabskiej (uczulonej dwuchromianem amonu lub potasu) pod wpływem światła. Arkusz papieru (przeklejonego – najczęściej żelatyną, odpornego na wodę, często z wyraźną, ziarnistą fakturą) pokrywa się zawiesiną kryjącego pigmentu w roztworze gumy arabskiej z dodatkiem dwuchromianu amonu lub potasu i ew. amoniaku. Istnieją jednak odmiany, gdzie nie stosuje się żelatyny jako warstwy nośnej (guma warszawska, guma paryska). Po wysuszeniu (w ciemności lub pomarańczowym świetle) papier naświetla się stykowo przez diapozytyw lub negatyw (w zależności od koloru pigmentu i papieru). Następnie kładzie się go na powierzchni zimnej wody warstwą obrazową do dołu; po kilku minutach nienaświetlona guma arabska spływa wraz z pigmentem, odsłaniając papier. Po wysuszeniu można nakładać następne warstwy gumy z innym pigmentem i ponowne naświetlać przez inny negatyw (konieczne jest oczywiście dokładne pasowanie obrazu); w ten sposób można uzyskać obrazy wielokolorowe.

Obraz stworzony tą techniką jest syntetyczny, płaski, pozbawiony szczegółów i większości półtonów, ale mimo to delikatny i miękki. Najczęściej tworzono w ten sposób portrety, martwe natury etc. Sceny z dużą ilością detali i wyraźnie zaznaczonymi planami (np. krajobrazy) wymagają sporego doświadczenia i bardzo dużego formatu obrazu. Szczyt popularności 'guma' osiągnęła w Polsce w czasach przedwojennych, właściwie wszyscy wielcy polscy fotograficy mieli w życiorysie artystycznym 'gumowy' epizod. (źródło www.wikipedia.pl )            

Wiesław Turno - fotografią zajmuje się od 1980 r. Mieszka w Końskich. Jest członkiem ZPAF, Radomskiego Towarzystwa Fotograficznego, członkiem-założycielem oraz opiekunem Klubu Fotograficznego „Atut” Koneckiej Spółdzielni Mieszkaniowej i komisarzem wystaw w nim organizowanych. Od roku 1990 zajmuje się fotografią w technice gumy. W latach 1993-1994 współpracował z „Gazetą Konecką” jako fotoreporter. Uczestniczy w warsztatach fotograficznych, pokazach, plenerach, bierze udział w wystawach zbiorowych. W swoim dorobku ma kilkanaście wystaw indywidualnych. Wykonuje fotografie katalogowe. Publikował swoje fotografie w licznych albumach: Mistrzowie Polskiego Pejzażu, Sztuka Ziemi Kieleckiej, Radomskie Sacrum i in. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych i prywatnych kolekcjach krajowych i zagranicznych.

W latach 1998- 2002 r. był prezesem Okręgu Świętokrzyskiego Związku Polskich Artystów Fotografików w Kielcach.

Prace Wiesława Turno nawiązują do tradycji, a nawet więcej, artysta przywołuje technikę gumy arabskiej. Odrzuca pośpiech i pogoń za nowoczesnością, a jego prace ukazują przyrodę fotografowaną w sposób tradycyjnie prosty, a niekiedy z dominacją cech monumentalnych, zawsze z ładunkiem uczucia przejawiającego się nastrojach płynących od krajobrazu. Autor albumów fotograficznych: „Mistrzowie Polskiego Pejzażu” – 2000, „Sztuka Ziemi Kieleckiej – Fotografia” – Kielce 1997, „Radomskie Sacrum”, „Końskie na dawnej fotografii”, „Końskie – zarys dziejów”, „Przewodnik po Ziemi Koneckiej” – 2005. (źródło http://www.guma.art.pl/gumisci/wieslaw-turno/)

DSC02350

Wiesław Turno prezentuje warsztat niezbędny do wykonania fotografii techniką gumy

DSC02375

DSC02347

DSC02376DSC02385DSC02404DSC02422DSC02433DSC02443

DSC02447

samodzielne próby uczestników warsztatów wykonania prac

DSC02454DSC02463DSC02464DSC02477DSC02481

techniki naświetlania zdjęć

DSC02486DSC02500DSC02513DSC02521

DSC02507DSC02509DSC02512

proces wymywania

DSC02522DSC02527DSC02532DSC02533

DSC02530

suszenie prac

DSC02536

prezentacja prac Wiesława Turno

DSC02539DSC02542DSC02543

DSC02551

prezentacja filmu o Henryku Rogozińskim

DSC02553wszyscy

uczestnicy warsztatów

 

skarzyski-powiat-z-widokiem